شما ساعت‌های بی شماری را صرف مطالعه کرده اید و بالاخره روز آزمون اسپیکینگ فرا رسیده و حدود 11 تا 14 دقیقه فرصت دارید تا همه مهارت اسپیکینگ خود به کار بگیرید. بیائید ابتدا نگاهی به قسمت 1 اسپیکینگ داشته باشیم و ببینیم که باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم.

 قسمت 1 آزمون اسپیکینگ آیلتس تقریباً چهار تا پنج دقیقه طول می کشد و سه مجموعه از چهار سوال (در مجموع 12 سوال) وجود دارد. در اولین مجموعه، موضوعات آشنا در مورد خانه، محل کار یا تحصیل از شما پرسیده می شود. مجموعه دوم و سوم سؤالات تصادفی خواهد بود و ممکن است شامل موضوعاتی مانند آب و هوا، لباس، سرگرمی ها، فضای سبز، غذا و نوشیدنی، ورزش، گل، کارهای روزمره، رنگ ها و غیره باشد.

در بیشتر موارد، قسمت 1 آزمون اسپیکینگ به طیف وسیعی از زمان ها نیاز ندارد. با این حال، شما باید آماده باشید که برای پاسخ به سؤالات از حال ساده، گذشته ساده، حال کامل و آینده استفاده کنید. به علاوه در اینجا شما از واژگان روزانه استفاده خواهید کرد و واژه‌های آکادمیک زیادی نیاز نخواهید داشت. فراموش نکنید که یک نکته کلیدی استفاده از واژگان متناسب با سوالات است چون در این بخش سوالات تا حدودی غیر رسمی هستند، بنابراین دایره لغات شما  نیز باید با نوع سوال مطابقت داشته باشد.

گاهی اوقات شرکت کنندگان در آزمون سعی می‌کنند از کلمات بسیار خاص و  یا علمی استفاده کنند تا بتوانند توانایی واژگان خود را نشان دهند. شما نیازی به انجام این کار ندارید. این یک تست واژگان نیست. این آزمونی برای توانایی طبیعی صحبت کردن شماست.

نکته ای در مورد اصطلاحات: اگر از آنها در تمرین گفتاری معمولی خود استفاده کرده اید، به هر حال سعی کنید از اصطلاحات در صحبت کردن خود استفاده کنید. با این حال، آنها را بیش از حد و در جای نامناسب به کار نبرید. اگزمینر می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما از اصطلاحات به‌طور طبیعی استفاده می‌کنید.

بدانید که چه اتفاقی در اتاق رخ میدهد

وقتی وارد اتاق می شوید و در اتاق می نشینید، تنها چیزی که مهم است اسپیکینگ است. اگزمینر همه چیزهایی را که برای انجام بقیه راه نیاز دارید به شما می گوید. بنابراین در این مرحله نگران هیچ چیز اضافی نباشید.

نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه پاسخ دهید

به طور معمول، پاسخ های شما باید بین یک تا دو جمله باشد. بله و یا خیر پاسخ های مناسبی نیست. به عنوان یک قانون ساده و مهم، مستقیماً به سؤال پاسخ دهید و سپس کمی اطلاعات بیشتر اضافه کنید. برای نمونه:

  • Question: Do you prefer to study alone or with others?
  • Answer: I prefer to study alone (direct answer), because I’m able to concentrate better and I can get more accomplished. (extension)

پاسخ ها را حفظ نکنید

اگزمینر همیشه می تواند تشخیص دهد  آیا پاسخ های خود را حفظ کرده اید یا خیر. و  حفظ کردن پاسخ‌ها در نهایت فقط به نمره شما آسیب می رساند. ممتحن می خواهد توانایی شما در صحبت کردن طبیعی را آزمایش کند. پاسخ‌های حفظ‌شده به‌عنوان گفتاری طبیعی به حساب نمی‌آیند و این در نمره شما منعکس می‌شود.

چند نفس عمیق بکشید

این احتمال وجود دارد که وقتی برای اولین بار وارد اتاق می شوید ضربان قلب شما افزایش پیدا کند. بدانید که کنترل واکنش عاطفی و فیزیکی گاهی اوقات نیمی از کار است. بنابراین، قبل از شروع، دو تا سه نفس عمیق بکشید تا ضربان قلب خود را به حالت عادی برگردانید و قبل از شروع، خود را آرام کنید.

به سئوال پاسخ دهید

گاهی اوقات شرکت کنندگان در آزمون آنقدر استرس دارند که به سادگی فراموش می‌کنند که فقط لازم است به سؤال پاسخ دهند و در نتیجه صحبت می‌کنند که ربطی به موضوع و سوال ندارد. پس با دقت گوش کنید و به سوالات پاسخ دهید.

اگر اگزمینر شما را متوقف کرد نگران نشوید

اگزمینر در یک برنامه زمانی بسیار فشرده قرار دارد و در برخی مواقع در حین صحبت کردن، ممکن است حرف شما را قطع کند تا آزمون را در سرعت خود نگه دارد. برای بسیاری از شرکت کنندگان متوقف شدن توسط اگزمینر ممکن است به عنوان نشانه ای تلقی شود که آنها کار اشتباهی انجام می دهند. اما نگران نباشید، اگر اگزمینر شما را متوقف کند، این نظری در مورد توانایی صحبت کردن شما نیست، این فقط بخشی از امتحان است.

سعی نکنید در مورد همه موضوعات مطالعه کنید

شما نمی دانید چه سوالاتی خواهید داشت، اما این اصلا مهم نیست. همه موضوعات می توانند به نوعی به زندگی شما مرتبط باشند. بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در مورد تجربیات شخصی خود صحبت کنید.

پاسخ های منفی

گاهی اوقات شرکت کنندگان در آزمون احساس می‌کنند که باید به همه چیز پاسخ مثبت بدهند. اما در زندگی واقعی اینطور نیست و در امتحان هم همینطور است. در اینجا صداقت بهترین سیاست است. اگر پاسخ شما به سوال اگزمینر منفی است، با خیال راحت این را بگویید و سپس مانند همیشه، کمی استدلال یا چند مثال اضافه کنید.

تمرین کنید

تمرین، تمرین و باز هم تمرین. یک دوست پیدا کنید و با او تمرین کنید. جلوی آینه تمرین کنید. خودتان را ضبط کنید و بعد گوش دهید. اما هر کاری که انجام می دهید فراموش نکنید که تمرین کردن بهترین راه کسب آمادگی است.