برای کسانی که به دنبال تحصیلات تکمیلی و یا فرصت های شغلی در یک کشور انگلیسی زبان است شرکت در آزمون آیلتس گامی است حیاتی. با این حال، آماده شدن برای آیلتس و کسب نمره ای بالا ماننده نمره 7 میتواند کمی چالش بر انگیز باشد، به خصوص اگر زمان محدودی برای شرکت در آزمون داشته باشید! در هر صورت اگر میخواهید در مدت زمان مناسب به آیلتس 7 برسید لازم است چند شرط اصلی را داشته باشید و یا رعایت کنید. از نظر زبانی شما باید در حداقل در سطح Upper-intermediate  یعنی سطح B2  بر اساس استاندارد CEFR باشید (برای شرکت در آزمون تعیین سطح رایگان با ما مشورت کنید). فراتر از این شما نیاز به یک برنامه مطالعاتی مسنجم و هدفمند دارید و البته نقش تلاش مداوم و هوشمندانه نیز غیر قابل انکار است.

در صورتی که سطح زبانی شما مناسب است بهتر است به چند نکته زیر توجه فرمایید تا تلاش های شما نتایج بهتری را در پی داشته باشد.

ساختار آزمون را بشناسید

اولین قدم برای رسیدن به نمره 7 آیلتس، شناخت کامل ساختار آزمون است. لازم است بدانید که دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد. آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. آزمون آیلتس جنرال برای کسانی است که می خواهند برای کار و زندگی به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت کنند و آزمون آیلتس آکادمیک برای کسانی است که مایل به تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان هستند. برای شناخت آزمون باید با بخش ها، انواع سوالات و محدودیت های زمانی آیلتس آشنا باشید.

نمره 7 آیلتس

برنامه ریزی کنید

برای رسیدن به نمره آیلتس 7 در کوتاه ترین زمان لازم است یک برنامه مطالعاتی منسجم تهیه کنیدکه اهداف آن واقع بینانه و قابل دسترس باشد. برنامه شما باید هر چهار مهارت زبانی را پوشش دهد. فراتر از این برنامه باید به شکلی باشد که با نقاط قوت و ضعف شما هماهنگی داشته باشد. میتوایند برنامه خود را به Task های کوچکتری که در طول یک روز و یا حداکثر یک هفته قابل انجام است تقسیم کنید. سنجش میزان پیشرفت برنامه به این شکل ساده تر خواهد شد.

 تقویت دایره واژگان را فراموش نکنید

ایجاد و تقویت دایره واژگان یکی از اصول کسب نمره 7 آیلتس است. بعد از کسب تسلط کافی بر پرکاربردترین کلمات در زبان انگلیسی لازم است به تدریج به سراغ واژگان پیچیده تر و تخصصی تر هم بروید. تلاش کنید استفاده از واژگان جدید را در رایتینگ و اسپیکینگ خود تمرین کنید تا مهارت شما افزایش پیدا کند.

گرامر را فراموش نکنید

گرامر نقش بسیار مهمی در دو مهارت اسپیکینگ و رایتینگ آزمون آیلتس دارد و کسب نمره 7 یا بالاتر بدون تسلط کافی بر گرامر امکان پذیر نیست. بهتر است تلاش کنید علاوه بر مطالعه کتاب های آموزشی گرامر از ساختارهایی که یاد گرفته این در گفتار و نوشتار خود نیز استفاده کنید. اگر به یک مدرس زبان انگلیسی دسترسی دارید از او بخواهید اشکالات احتمالی شما را به شما گوشزد کند.

برای تقویت هر چهار مهارت زبانی وقت بگذارید

در بخش ریدینگ آزمون آیلتس شما باید بتوانید با تسلط کافی متون را بخوانید و معنای آن ها را درک کنید.

برای تقویت مهارت ریدینگ خود، خواندن متون گوناگون مثلا مقالات دانشگاهی، روزنامه ها و مجلات را تمرین کنید. بهتر است ابتدا متن را مرور کنید تا معنای کلی آن را دریابد و سپس متن را با دقت بیشتری بخوانید تا جزئیات آن را نیز متوجه شوید.

 رسیدن به نمره 7 در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس به دلیل وجود لهجه های گوناگون و مکالمه سریع می تواند چالش هایی در خود داشته باشد. برای تقویت لیسنینگ، میتوانید به پادکست های انگلیسی گوش دهید و یا برنامه ها و یا اخبار انگلیسی را تماشا کنید.

 در بخش رایتینگ لازم است شما دو Writing Task را انجام دهید. بهتر است بعد از انجام تمرینات مطالبی که نوشته اید توسط یک مدرس آیلتس بررسی شود. به این شکل میتوانید از نقاط قوت و ضعف مهارت نگارشی خود آگاه شوید و نسبت به رفع نقاط ضعف اقدام کنید.

در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس شما باید به سوالات اگزمینر پاسخ دهید و همچنین لازم است بتوانید بر اساس کارتی که در اختیار شما قرار میگیرد به مدت 2 دقیقه صحبت کنید.بهترین حالت این است که شما یک معلم زبان در کنار خود داشته باشید تا در هنگام تمرین اسپیکینگ اشکالات شما را تشخیص داده و به شما اطلاع دهید. اگر در زمان حاضر این امکان برای شما فراهم نیست میتوانیدصحبت کردن خود را ضبط کنید تا جاهایی را که نیاز به بهبود دارید شناسایی کنید.

ایلتس 7

در آزمون آزمایشی آیلتس شرکت کنید

برای رسیدن به نمره 7 آیلتس حتما باید در آزمون آزمایشی شرکت کنید. این آزمون های آزمایشی بهترین راه  برای ارزیابی پیشرفت شما و شناسایی نقاطی است که هنوز در آنها مشکل دارید. اگر امکان شرکت در آزمون های آزمایشی موسسات را ندارید سعی کنید تا حد امکان شرایط آزمون را از نظر زمانی شبیه سازی کنید. بعد از آزمون میتوانید اشتباهات خود را تحلیل و تلاش کنید تا آنها را برطرف کنید.

مدیریت زمان را فراموش نکنید

هر بخش آزمون آیلتس دارای زمان مشخصی است و شما باید چهارچوب زمانی هر بخش را رعایت کنید. برای همین لازم است سرعت و دقت خود را افزایش دهید تا در مدیریت زمان بخش ها عملکرد بهتری داشته باشید. با شرکت در آزمون های آزمایشی میتوانید بخش هایی که زمان بیشتری نیاز دارند را شناسایی کنید. بهتر است زمان خود را به شکلی مدیریت کنید که در پایان هر بخش زمان لازم برای بررسی پاسخ خود را نیز داشته باشید.

به یاد داشته باشید که برای تمرین سوالات بهتر است از منابع معتبر مانند نمونه سوالات واقعی آزمون و یا کتاب هایی که توسط انتشارات معتبر و شناخته شده منتشر شده است استفاده کنید. استفاده از منابع غیر معتبر برای تمرین ممکن است شما در تخمین نمره خود دچار مشکل کند.

در کنار تمام تلاش های علمی یک عامل بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد. انگیزه! تلاش کنید انگیزه خود را حفظ کنید. اگر احساس خستگی داشتید کمی استراحت کنید. ادامه کار در شرایطی که ذهن شما خسته است میتواند در عملکرد شما اثر منفی گذاشته و موجب نگرانی و یا کاهش اعتماد به نفس شما شود. فراموش نکنید که برای موفقیت خود باید به خودتان پاداش هم بدهید. این پاداش ها انگیزه بخش و امیدوارکننده هستند!

رسیدن به نمره آیلتس 7 چالش بزرگی است اما به هیچ عنوان غیر ممکن نیست. آنچه نیاز دارید این ها هستند: دانش زبانی مناسب، شناخت کافی از ساختار آزمون، آشنایی با راهکارهای مناسب برای شرکت در آزمون، انگیزه و تلاش!

نمره آیلتس 7