هر سال هزاران داوطلب در آزمون های زبان انگلیسی بین المللی شرکت می‌کنند. معروف ترین این آزمونها آیلتس و تافل هستند. اما کدام آزمون برای شما مناسب تر است؟

مقایسه آیلتس و تافل

در حالی که محتوا آزمون ها  تا حد زیادی مشابه است و هر دو آزمون هر چهار مهارت زبانی را مورد سنجش قرار میدهند ساختار آزمون ها کاملاً متفاوت است. سوالات تافل بیشتر چند گزینه ای هستند، در حالی که آزمون های آیلتس طیف متنوع تری از سؤالات مانند پاسخ های کوتاه و یا پر کردن جای خالی وجود دارد. علاوه بر این در آزمون تافل اینترنتی (TOEFL iBT) شما نیازی به تعامل با یک انسان واقعی نخواهید داشت ولی آزمون های اسپیکینگ آیلتس به صورت حضوری با اگزمینر انجام می شود که ممکن است برای برخی موجب ایجاد استرس شود. فراتر از این هنگام در بخش رایتینگ تافل اینترنی شما از صفحه کلید استفاده می‌کنید، در حالی که در آیلتس کاغذی بخش رایتینگ به شکل دست نوشته است.

در بخش شنیداری، تافل از شما می‌خواهد به سخنرانی‌های یک کلاس دانشگاهی یا تکه‌هایی از مکالمه در محوطه دانشگاه گوش دهید و یادداشت برداری کنید. سپس از یادداشت های خود برای پاسخ به سؤالات چند گزینه ای استفاده خواهید کرد. در حالی که در آیلتس شما به موارد ضبط شده گوش می‌دهید و در حین گوش دادن پاسخ سوالات را یادداشت خواهید کرد و در انتها زمان دارید که این پاسخ ها را به پاسخنامه منتقل کنید.

آیلتس بهتر است یا تافل

برای تصمیم گیری و انتخاب بین آیلتس و تافل ابتدا مشخص کنید که مؤسساتی که به آنها علاقه دارید، کدام آزمون (ها) را قبول خواهند کرد. اگر محدودیتی ندارید، در نظر بگیرید که کدام آزمون برای شما مناسب تر است: آیلتس یا تافل.

تافل طولانی‌تر است، اما کاملاً با رایانه انجام می‌شود، بنابراین اگر در مورد دستخط خود یا توانایی اسپیکینگ خود هنگام صحبت با اگزمنیر استرس دارید میتوانید تافل را انتخاب کنید. آیلتس آزمونی کوتاه‌تر و شاید کمی پیچیده‌تر است با طیف گسترده‌تری از سوالات متنوع و از جمله صحبت کردن مستقیم با اگزمینر. هزینه تافل بین 200 تا 325 دلار کانادا است، در حالی که آیلتس می تواند کمی گران تر باشد، 260 تا 390 دلار کانادا. اگر محدودیت بودجه دارید، به هزینه های هر دو آزمون توجه کنید.

در نهایت اینکه کدام آزمون برای شما مناسب تر است به شرایط شما بستگی دارد. هر آزمون توسط هزاران موسسه در سراسر جهان پذیرفته می شود. برای مثال آزمون های آیلتس و تافل برای کانادا رایج است و اگر موسساتی که به آنها علاقه دارید هر دو را قبول کنند، در این صورت شما در انتخاب آزاد هستید.