آزمونی پی تی ای در سال 2009 و به عنوان نتیجه ی سال ها تحقیق توسط کارشناسان برجسته در ارزیابی زبان از سراسر جهان معرفی شد. این آزمون یک هدف بزرگ دارد: ارزیابی مهارت های ارتباطی داوطلب با استفاده از منابع معتبر و حقیقی زبان انگلیسی. هدف الگوریتم پیچیده پیرسون تعیین یک استاندارد کاملاً جدید بود.

قبل از راه اندازی، آزمون اصلی دیگر زبان انگلیسی که توسط کامپیوتر ارائه می شد تافل بود. با این حال، بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ تافل - مهارت‌های تولید زبانی - توسط اگزمینر نمره دهی می‌شود و نه هوش مصنوعی.

سوال اینجاست که آیا پیرسون موفق بوده است؟

داستان‌های زیادی وجود دارد که می‌گوید خیر! مثلا مقاله‌ای در روزنامه بریتانیایی گاردین با عنوان «Outsmarting the computer: the secret to passing Australia’s English-proficiency test» ماجراهایی از شرکت‌کنندگان انگلیسی زبان را بیان می‌کند  که در بخش اسپیکینگ آزمون پی تی ای نا موفق بوده اند. به نظر شکایت در مورد ناعادلانه بودن بخش اسپیکینگ تا حدودی ناعادلانه است. بیایید مثالی بزنیم. فرض کنید یک راننده جوان و کم تجربه در اولین تلاش در آزمون دریافت گواهی نامه رانندگی موفق شده است. او چگونه این کار را انجام داده است؟ احتمالا با اجرای دقیق کارهایی که به او آموزش داده شده بود مثل چک کردن آینه‌ها و استفاده از راهنما. حال اگر راننده ی با تجربه و ماهری این اصول ساده را در نظر نگیرد شاید در همان آزمون ساده دریافت گواهی نامه رانندگی ناموفق باشد. چنین مثالی می‌تواند در مورد شرکت افراد با سطح بالای زبانی در آزمون اسپیکینگ پی تی ای نیز صادق باشد.

حال اجازه دهید به آزمون پی تی ای برگردیم. در این آزمون هم (مانند مثال آزمون رانندگی) لازم است به جای اثبات مهارت خود در زبان انگلیسی، توانایی خود در انجام بخش اسپیکینگ آزمون را در اولویت قرار دهیم و به‌جای شکایت از اینکه «کامپیوتر نتوانست حرف من را بفهمد!» بهتر است نحوه صحبت کردن خود را تنظیم کنید.

راهکارهایی برای بهبود نمره اسپیکینگ آزمون پی تی ای

الگوی گفتار مناسب

صرف نظر از اینکه اهل کجا هستید، روش‌های بومی‌مانند یا Native-like ی برای صحبت کردن وجود دارند که با شیوه‌های صحبت کردن «خارجی» متمایز هستند. شما نمی توانید به روشی که به زبان مادری خود صحبت می کنید انگلیسی صحبت کنید. به طور مشابه، هنگامی که در حال انجام سخنرانی در جمع هستیم، نحوه صحبت خود را تعدیل می کنیم تا مردم بتوانند آنچه را که می گوییم بفهمند. ما سرعت خود را کاهش می دهیم، حواسمان به نفس کشیدن است و آگاهانه تر صحبت می کنیم. مکث بین بندها یا Clause ها افزایش می یابد.

 سرعت صحبت کردن

این اصطلاح را در حافظه خود ثابت کنید: «عجله بیشتر، سرعت کمتر». خیلی عجله نکنید، زیرا عجله می تواند منجر به تغییرات غیرقابل قبولی در بیان شما شود. برای تمرین بیشتر می‌توانید از تمرین‌های کنترل شده  مثل خواندن با صدای بلند و تکرار جملات استفاده کنید. انجام این تمرینات کنترل شده معمولا آسان است زیرا می دانید قرار است چه چیزی بگویید. هنگام خواندن با صدای بلند سرعت خود را تعدیل کنید تا بتوانید هنگام توصیف یک تصویر هم همان سبک و سرعت را انجام دهید. مهمتر از همه، شما باید با خودتان همگام باشید. فراموش نکنید که پی تی ای به کیفیت بیشتر از کمیت علاقه دارد.

واضح و شفاف صحبت کنید

اگر الگوریتم پی تی ای صدای شما را نشنود نمی تواند نمره ای به شما اختصاص دهد. واضح صحبت کنید و مطمئن شوید که شنیده می شوید البته نیازی به فریاد زدن هم نیست!