داشتن دایره لغات گسترده یکی از مهم ترین مهارت ها و تکنیک های مورد نیاز برای کسب نمره بالا در آیلتس است. واژگان مسئول 25 درصد نمره شما در بخش رایتینگ و اسپیکینگ است. داشتن دامنه وسیعی از واژگان در مهارت های ریدینگ و لیسنینگ هم مفید خواهد بود. با این حال، حفظ کردن بسیاری از کلمات هر روز در طول دوره آماده سازی می تواند یک چالش باشد. این مقاله از به شما کمک می کند تا با این جنبه از آزمون کنار بیایید و نکات مفیدی در حفظ لغات برای انجام موفقیت آمیز وظایف آیلتس به شما ارائه می دهد.

واژگان در بخش اسپیکینگ آیلتس

توجه به این نکته مهم است که اگر به زبان ساده صحبت کنید و به طور مداوم از کلمات پایه‌ای استفاده کنید، نمره بالایی برای اسپیکینگ دریافت نمی کنید. شما باید بتوانید در زمان مناسب از مترادف ها استفاده کنید و از واژگان و اصطلاحات پیچیده تر در گفتار خود به درستی به کار گیرید.

فراموش نکنید که ممکن است کلمات پیچیده ای را در جایی بشنوید یا بخوانید و معنای آنها را کاملاً درک کنید، اما هرگز در اسپیکینگ شما مورد استفاده قرار نگیرند و این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که این کلمات و عبارات بخشی از واژگان Active  و یا فعال شما نیستند، بلکه بخشی از واژگان Passive  و یا منفعل هستند. بنابراین، چالش شما در کار با واژگان، نه تنها به خاطر سپردن تمامی لغات، بلکه انتقال آنها به دایره واژگان Active است و این تنها با تمرین و تمرین منظم می تواند به دست آید.

واژگان در بخش رایتینگ آیلتس

 واژگان یکی از معیارهای ارزیابی بخش رایتینگ آزمون آیلتس است. برای انجام تسک های بخش رایتینگ، نه تنها به دایره لغات گسترده نیاز دارید، بلکه به توانایی استفاده از مترادف ها و ترجمه نیز نیاز دارید. برای مثال هنگام نوشتن مقدمه ای برای مقاله یا نامه خود شما باید سوال مطرح شده در تسک را  Paraphrase یا بازنویسی کنید و این بازنویسی علاوه بر جنبه گرامری نیازمند استفاده از واژگان مترادف و مناسب است.

بدترین راه برای یادگیری لغات جدید، جمع کردن لیست های طولانی از کلمات دانشگاهی یا فقط خواندن فرهنگ لغت است. چرا؟ خیلی ساده است، با این روش شما کلمات را در متن یاد نخواهید گرفت، یعنی نمی دانید که این کلمه با کدام کلمات به درستی ترکیب شده است و چه جایگاهی در جمله می گیرد. در نتیجه شما فقط معنی کلمه را می دانید، اما نمی توانید به درستی از آن استفاده کنید. قبلاً در بین زبان آموزان محبوب بود که یک لیست طولانی از کلمات را از اینترنت دانلود کنند و فقط کلمات موجود در لیست را حفظ کنند. این شاید بدترین کاری بود که می توانستید برای افزایش دایره لغات خود انجام دهید. فراموش نکنید که اگزمینر آیلتس به راحتی متوجه می شود که یک کلمه در جمله به شکل مناسب استفاده شده است و یا نه. مهم نیست که دایره لغات شما چقدر هوشمند و پیشرفته باشد اگر از آن به درستی استفاده نکنید نمی توانید انتظار خوبی داشته باشید.

زیاد بخوانید

خواندن نه تنها به یادگیری لغات جدید کمک می کند، بلکه به دیدن کلماتی که قبلاً برای شما آشنا هستند در بافت و زمینه متفاوت نیز کمک می کند. یعنی نه تنها به واژگان جدید تسلط خواهید داشت، بلکه با کاربردهای متفاوت کلماتی که قبلاً می دانید نیز آشنا خواهید شد. شما می توانید تقریباً همه چیزهایی را که به زبان انگلیسی نوشته شده است بخوانید: مقالات در اینترنت، منوها، روزنامه ها، کتاب ها، تبلیغات و غیره. اگر برای آیلتس آکادمیک آماده می شوید، خواندن مقالات آکادمیک برای شما بسیار مفید خواهد بود.

معنی کلمات جدید را حدس بزنید

عادت کنید که معنی کلمات جدیدی را که می‌بینید حدس بزنید. برای این کار سعی کنید تشخصی دهید که کلمه ارائه شده فعل است و یا اسم و یا ... . مرحله بعد بررسی شباهت های کلمه به واژه های آشنا تر است. در آخر معنی کلمه جدید را با دیکشنری چک کنید.

کلمات را در متن یاد بگیرید

موثرترین راه برای به خاطر سپردن کلمات بافت و زمینه است، یعنی شما نه یک کلمه را به صورت مجزا، بلکه همراه با کلماتی که می توانند آن را احاطه کنند، یاد می گیرید. به عنوان مثال، شما در حال تماشای یک ویدیوی TED هستید و یک کلمه ناآشنا را می شنوید. فقط آن را در دفتر خود یادداشت کنید و معنی آن را در فرهنگ لغت جستجو کنید. همراه با ترجمه کلمه، یک مثال از کاربرد این کلمه را که در فرهنگ لغت آمده است، یا حتی بهتر از آن، یک مثال از خود ویدیو یادداشت کنید. فوراً سعی کنید در مورد استفاده از این کلمه فکر کنید: یک عبارت یا جمله با آن بسازید. این به شما کمک می کند که بدانید کلمه با چه کلماتی ترکیب شده است و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد.

تکرار را فراموش نکنید

یکی دیگر از عناصر مهم در حفظ کلمات جدید، تکرار است. فراموش نکنید که به طور دوره ای همه چیزهایی را که قبلاً یاد گرفته اید تکرار کنید. تکرار منظم به شما این امکان را می دهد که بهتر به کلمات جدید تسلط پیدا کنید.