چرا بعضی‌ها در تقویت لیسنینگ خود شکست می‌خورند؟

تنها یک دلیل وجود دارد. آنها به‌اندازه کافی به زبان انگلیسی گوش نمی‌دهند. منطقی است، درست است؟ اگر 1000 ساعت را صرف گوش‌دادن به زبان انگلیسی کنید، قطعاً لیسنینگ شما بهتر خواهد شد. متأسفانه، این چیزی است که بسیاری از افراد برای بهبود گوش‌دادن خود انجام می‌دهند:

  • هر چند هفته یکبار یک فیلم به زبان انگلیسی تماشا می‌کنند.
  • 3 تا 5 بار در هفته به چیزی به زبان انگلیسی گوش می‌دهند.
  • به مدت 15 دقیقه در روز به انگلیسی گوش می‌دهند.

این اقدامات ناکافی هستند و نمی‌توانند تفاوتی ایجاد کنند. مثلا اگر شما روزی 15 دقیقه به زبان انگلیسی گوش می‌دهید. یک سال بعد، شما فقط 91 ساعت به زبان انگلیسی گوش کرده‌اید. این کافی نیست و سال‌ها طول می‌کشد تا شاهد پیشرفت باشید.

بعضی برای تقویت لیسنینگ تلاش می‌کنند اما باز هم شکست می‌خورند!

برخی از زبان‌آموزان چندین ساعت در روز را صرف گوش‌دادن به زبان انگلیسی می‌کنند و می‌دانند که برای بهبود لیسنینگ خود، به تمرین زیادی نیاز دارند. متأسفانه این افراد معمولاً در بهبود مهارت لیسنینگ خود نیز شکست می‌خورند. چرا این‌طور است؟ در اینجا چیزی است که معمولاً اتفاق می‌افتد این است:

  • در ابتدا، آنها برای بهبود گوش‌دادن خود انگیزه دارند. آنها تصمیم می‌گیرند هر روز 2 ساعت به زبان انگلیسی گوش کنند.
  • بعد از مدتی در یافتن زمانی برای تمرین مشکل دارند.
  • در نهایت انگیزه خود را از دست می‌دهند و تسلیم می‌شوند.
  • ازآنجاکه آنها خیلی زود ترک کردند، مهارت‌های شنیداری آنها بهبود نیافت.

این همان چیزی است که بسیاری از زبان آموزان "باانگیزه" را هم شکست می‌دهد. آنها در ابتدا به‌سختی تمرین می‌کنند، اما به‌زودی پس از آن دست از کار می‌کشند زیرا نمی‌توانند این نوع تمرین را ادامه دهند. درسی که باید یاد بگیرید این است: برای اینکه مهارت‌ لیسنینگ شما بهبود یابد، باید به طور منظم در مدت‌زمان طولانی به انگلیسی گوش دهید. گوش‌دادن به زبان انگلیسی برای چندین ساعت در روز "به مدت یک ماه" کافی نیست. شما باید آن را برای چندین ماه (بیش از یک سال) انجام دهید.

چگونه مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟

اگر این دو کار را انجام دهید، موفقیت شما 100% تضمین شده است:

  • هر روز به زبان انگلیسی زیاد گوش کنید.
  • آن را برای مدت طولانی انجام دهید.

اما اگر وقت ندارید چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ اجازه دهید چند نکته را برای غلبه بر این مشکل پیشنهاد کنیم:

تقویت لیسنینگ با پادکست (فایل‌های صوتی)

مطمئن شوید که تلفن شما همیشه دارای فایل‌های صوتی انگلیسی است. پس ابتدا باید فایل‌های صوتی انگلیسی زیادی را در گوشی خود دانلود کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید بدون توجه به جایی که هستید به زبان انگلیسی گوش دهید. چه نوع مطالب انگلیسی را در گوشی خود دانلود کنید؟ پادکست‌ها یکی از بهترین گزینه ها هستند. پادکست‌ها مکالمات انگلیسی هستند که می‌توانید به‌صورت رایگان از اینترنت دانلود کنید. برای دانلود پادکست در گوشی خود، به یک برنامه پادکست نیاز دارید. به فروشگاه برنامه‌های تلفن (مثلا App Store) خود بروید و "برنامه پادکست" را جستجو کنید و یکی را با رتبه‌بندی خوب انتخاب کنید. پس از نصب، برنامه پادکست را باز کنید و با وارد کردن عبارت جستجو، پادکست ها را جستجو کنید. (فقط چیزی را که به آن علاقه دارید وارد کنید.)


دوره‌های آموزشی: کلاس مکالمه انگلیسی