آزمونی پی تی ای یک آزمون  زبان انگلیسی است برای ارزیابی توانش زبانی افراد غیر انگلیسی زبانی که می خواهند در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل یا اقامت  کمک کند. آزمونی پی تی ای  در دو شکل پی تی ای آکادمیک و پی تی ای جنرال برگزار می‌شود. پی تی ای آکادمیک برای دانشجویانی است که قصد تحصیل  در کشورهای انگلیسی زبان را دارند و پی تی ای جنرال برای افرادی است که علاقه‌مند به اقامت یا مهاجرت برای کار هستند.

پی تی ای آکادمیک

پی تی ای آکادمیک به شکل ویژه  برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند طراحی شده است. دانشگاه‌های این کشورها برای اطمینان از اینکه دانشجویان می‌توانند مطالب تحصیلی به زبان انگلیسی را درک کنند و به آن دسترسی داشته باشند، به مدرکی مبنی بر مهارت انگلیسی نیاز دارند. کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند به شکل گسترده ای از نتایج آزمون پی تی ای آکادمیک در فرآیند پذیرش دانشجو استفاده می‌کنند. 

پی تی ای جنرال

نتیجه آزمون پی تی ای جنرال نشانه ای است از میزان تسلط شما به زبان انگلیسی برای اهداف تحصیلی و کاری است. آزمون کلی شامل شش سطح است که به چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها یا همان CEFR مرتبط است. آزمون پی تی ای جنرال یک آزمون موضوع-محور (theme-base) است و توانایی فرد در مهارت های ارتباطی و دانش زبان انگلیسی را می‌سنجد.

تفاوت‌های پی تی ای جنرال و آکادمیک

  • نتایج آزمون پی تی ای آکادمیک برای 2 سال معتبر است و پس از آن منقضی می‌شود ولی نتایج آزمون پی تی ای جنرال دارای تاریخ انقضا نیست و همیشه معتبر است.
  • آزمون پی تی ای آکادمیک در تمام سال برگزار می‌شود ولی آزمون پی تی ای جنرال فقط در ماه‌های May | June | December برگزار می‌شود.
  • پی تی ای آکادمیک یک آزمون کامپوتری است و در آن مهارت‌های ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ مورد سنجش قرار می‌گیرد ولی آزمون پی تی ای جنرال کامپیوتری نیست و به وسیله مصاحبه و نگارش انجام می‌شود.
  • آزمون پی تی ای آکادمیک 3 ساعت طول می‌کشد ولی زمان آزمون پی تی ای جنرال بستگی به سطح داوطلب دارد و بین 90 دقیقه تا 3 ساعت خواهد بود.


بیشتر بخوانید: جمله شرطی نوع صفر