یادگیری زبان انگلیسی برای بسیاری یک هدف و برای بعضی یک رویا است. اگر شما از علاقه‌مندان به یادگیری انگلیسی به عنوان پرکاربردترین زبان مشترک بین المللی هستید و یا برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری نیازمند شرکت در آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی (مانند آزمون آیلتس، آزمون تافل، و یا آزمون پی تی ای) هستید بهتر است با نکاتی مهم در خصوص یادگیری یک زبان جدید به شکل عام و زبان انگلیسی به شکل خاص آشنا شوید.

  • اگرچه تفاوت‌هایی بین یادگیری بزرگسالان و کودکان وجود دارد ولی برای یادگیری انگلیسی هیچ وقت دیر نیست و در هر سنی می‌توان تلاش برای یادگیری زبان را آغاز کرد. 
  • یادگیری انگلیسی مانند یادگیری هر مهارت و یا توانایی دیگری نیازمند ایفای نقش فعال توسط زبان آموز است. بنابراین به زبان آموزان توصیه می‌شود تمام تلاش خود را برای استفاده از زبان در هنگام تعامل با اساتید و همکلاسی‌های خود انجام دهند و نگران اشکالات احتمالی در هنگام اسپیکینگ نباشند. مسلما اساتید با تجربه این اشکالات و چالش‌های پیش آمده را با مهارت خود به فرصت های یادگیری بدل می‌کنند.
  • به زبان آموزان توصیه می‌شود یادگیری انگلیسی را تنها به زمان کلاس محدود نکنند و تلاش کنند از هر فرصتی برای یادگیری و یا تمرین مهارت‌هایی مانند لیسنینگ و یا اسپیکینگ استفاده کنند.
  • به شکل معمول پیشرفت زبانی زبان آموزان در مهارت‌هایی مانند لیسنینگ و ریدینگ که مهارت‌های دریافتی (Receptive Skills) هستند سرعت بیشتری دارد تا مهارت‌های تولیدی (Productive Skills) مانند اسپیکینگ و رایتینگ. بنابراین اگر سرعت پیشرفت شما در مهارتی مانند اسپیکینگ چندان زیاد نیست نه نگران شوید و نه ناامید. تقریبا همه ی زبان آموزان مانند شما هستند.
  • سعی کنید در هنگام یادگیری زبان به روش‌ یادگیری (Learning Style) خود توجه کنید و زمان بیشتری را صرف تکنیک‌ها و روش‌های مورد پسند خود صرف کنید. دقت کنید که Learning Style افراد با هم متفاوت است و کاملا طبیعی است اگر افراد مختلف از روش‌های مطلوب خود استفاده کنند.
  • فراموش نکنید که شروع مناسب یکی از اصول بنیادین موفقیت است. برای تضمین این شروع بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا با انجام یک آزمون تعیین سطح دقیق و استاندارد بهترین نقطع شروع را به شما معرفی کند.
  • اگر شما به عنوان زبان آموز در سطوح متوسط یا پیشرفته زبان انگلیسی قرار داشته باشید می‌توان از منابع خودآموز زبان انگلیسی برای پیشرفت مهارت های زبانی خود استفاده کنید. فراموش کنید که یادگیری انگلیسی به شکل خودخوان برای سطوح مقدماتی پیشنهاد نمی‌شود.