لیسنینگ یکی از مهمترین روش‌های دریافت اطلاعات زبانی است و تقویت آن بسیار مهم است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم در آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس و یا تافل مهارت لیسنینگ یکی از چهار بخش اصلی آزمون است و تاثیر مهمی در نتیجه نهایی دارد.

رابطه لیسنینگ و اسپیکینگ

یک نکته بسیار مهم دیگر در مورد مهارت لیسنینگ رابطه مستقیم و بسیار عمیق آن با مهارت اسپیکینگ است. تقریبا در تمام مکالمات به زبان انگلیسی، چه در شرایط معمولی و چه در شرایط آزمون، مهارت‌های لیسنینگ و اسپیکینگ در کنار هم قرار می‌گیرند. برای مثال در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس در قسمت‌های اول و سوم شما باید سئوالات اگزمینر را که به شکل شفاهی بیان می‌شود به درستی بشنوید و متوجه شوید تا بتوانید پاسخ مناسب را بیان کنید.

تقویت لیسنینگ با کمک پادکست

استفاده از پادکست‌های مناسب یکی از بهترین روش‌های تقویت مهارت لیسنینگ است. تنوع پادکست‌ها آنقدر زیاد است که هر کس علاوه بر تمرکز بر یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند از گوش دادن به آنها لذت ببرد. در حال حاضر شما می‌توانید با صرف کمی زمان پادکست‌های رایگان بسیاری در حوزه‌های مختلف را در گوگل پیدا کنید. فراموش نکنید که بهترین پادکست برای شما پادکستی است که هم با سطح دانش زبانی شما تطابق داشته باشد و هم موضوع آن برای شما جذاب باشد.

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت لیسنینگ از طریق پادکست این است که شما چندین و چند بار به پادکست گوش کنید و سعی کنید مطلب گفته شده را کامل متوجه شوید. در حین گوش کردن به پادکست سعی کنید به لهجه، نحوه بیان و فراز و فرودهای صدای گویندگان نیز توجه کنید. یک نکته بسیار مهم در مورد گوش دادن به یادکست‌ها این است که شما به مرور با لهجه‌های گوناگون نیز آشنا خواهید شد. به یاد داشته باشید اگر سطح پادکست از سطح شما کمی بالاتر بود و یا به دلیل لهجه بعضی از کلمات را متوجه نشدید می‌توانید از متن پادکست یا هم Transcription نیز استفاده کنید. یک نکته بسیار مهم دیگر هم این است که تقویت مهارت لیسنینگ امری است زمان بر و نباید انتظار داشته باشید که در طی چند هفته و یا با گوش دادن به چند پادکست سطح لیسنینگ شما ناگهان افزایش زیادی پیدا کند بلکه شما باید از هر فرصت ممکن برای گوش دادن به پادکست ها استفاده کنید و سعی کنید این کار را به شکل یک عادت لذت بخش آموزشی تبدیل کنید.