به بهترین دوست خودتون فکر کنید. آیا همیشه سلایق مشابهی دارید؟ آیا همیشه افکار مشابهی دارید؟ آیا همیشه مثل هم لباس می‌پوشید؟ احتمالا نه! و این کاملا طبیعی است، همه ما با هم فرق داریم. همانطور که ما سلایق و افکار متفاوتی داریم، روش های یادگیری ما هم متفاوت است.

اگر می‌خواهید لیسنینگ خود را تقویت کنید باید مناسب ترین راه ممکن برای خود را پیدا کنید. بعضی ها در کلاس خیلی خوب پیشرفت می‌کنند و بعضی دیگر با تمرین انفرادی. به محض اینکه در شرایط مناسبی قرار بگیرید و ابزار مناسب را در اختیار داشته باشید به سرعت می‌توانید مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید. بیاید شروع کنیم.

بهترین شرایط یادگیری برای من چیست؟

قرار گرفتن در شرایط مناسب یادگیری هر یک از مهارت های زبان انگلیسی بسیار مهم است، و برای لیسنینگ بسیار مهم‌تر. چون لیسنینگ مهارتی است که نیازمند توجه دقیق است. 

در ادامه سه نوع اصلی شرایط یادگیری را با هم بررسی می‌کنیم.

تمرین انفرادی

اگر بسیار مشغول هستید و نمی‌توانید در کلاس‌های زبان شرکت کنید و یا شلوغی کلاس‌ها حواس شما را پرت می‌کند می‌توانید از روش یادگیری و مطالعه انفرادی استفاده کنید. اگر به این روش علاقه دارید برای تقویت لیسنینگ خود هر دفعه به فایل های صوتی کوتاهی گوش دهید. حتی اگر هر کدام از این دفعات فقط چند دقیقه طول بکشد هم عالی است و صرف زمانی معادل 10 تا 15 دقیقه در هر روز ولی به شکل مداوم می‌تواند از یک تمرین چند ساعته مفید تر باشد. این نوعی Microlearning است و در آن معمولا یک کار به قسمت‌های کوچکی تقسیم می‌شود که بتوان آن را در حدود 10 دقیقه انجام داد. در مورد لیسنینگ استفاده از پادکست های کوتاه می‌تواند عالی باشد.

کلاس گروهی

اگر به تنهایی نمی‌توانید تمرکز کنید یا با معلم خصوصی راحت نیستید و اگر به شرکت در مکالمه و مباحثه به زبان انگلیسی علاقه دارید شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی یکی از بهترین گزینه های شما است. اگر در کلاس‌های گروهی شرکت می‌کنید این تکنیک‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد.

صدای کلاس را ضبط کنید.

به نحوه تلفظ کلمات کلیدی دقت کنید.

اگر چیزی را کامل متوجه نشدید از همکلاسی های خود کمک بگیرید.

کلاس خصوصی

اگر خجالتی هستید یا میخواهید سوالات زیادی بپرسید کلاس خصوصی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اگر از کلاس خصوصی استفاده می‌کنید می‌توانید این کارها را انجام دهید:

به آهنگ (Intonatio) و تاکیدها (Stress) در کلام استاد کلاس دقت کنید.

کسی را پیدا کنید تا با او به انگلیسی مکالمه کنید.